Thursday, October 2, 2014

Contoh Karangan : Revolusi Arab Dan Perkembangan Ilmu Pengetahuan.

Berikut merupakan analisa artikel REVOLUSI ARAB : ADAKAH KEBEBASAN PERKEMBANGAN ILMU PENGETAHUAN?

Revolusi Arab yang bermula di Tunisia pada 18 Disember 2010 seperti barah yang merebak ke dalam kalangan anggota Liga Arab yang lain. Secara amnya, kebanyakan negara di kawasan Timur Tenggah umpama gunung berapi yang menunggu hari berlakunya letusan gunung berapi kerana telah wujudnya pemberontakan dari dalam sejak sekian lamanya. Oleh kerana tiada pencetus dalam meledakkan kemarahan rakyat maka pemberontakan tersebut seperti duri dalam daging. Akhirnya pada 18 Disember 2010, rentetan peristiwa Mohamed Bouazizi membakar dirinya akibat tindakan pegawai bandaran merampas barang perniagaannya serta memalukannya dan pembantunya telah meletuskan revolusi yang mempunyai efek domino kepada seluruh anggota Liga Arab. Walau bagaimanapun, terdapat kebaikan yang dapat diperoleh dengan wujudnya Revolusi yang berlaku.

Antara faktor Revolusi Arab berlaku adalah pewarisan pemerintahan seperti di Mesir, penggunaan undang-undang darurat, keganasan polis, ketidak telusan pilihan raya, sekatan kebebasan bersuara, kememelesetan ekonomi dan rasuah dalam kalangan angota kerajaan. Beberapa kerajaan diktator seperti di Libya di bawah pimpinan Muammar Gadafi, Hosni Mubarak di Mesir dan Bashar Al-Assad di Syria berjaya dimansuhkan oleh kumpulan pemberontak atau kumpulan revolusi. Walaupun kumpulan ini tidak Berjaya menguasai sepenuhnya kerajaan baru tetapi mereka berjaya mencapi objectif mereka iaitu memansuhkan kerajaan sedia ada yang diperintah pemerintah kuku besi. Sebagai contoh di Mesir, pemberontak terdiri daripada sarjana, golongan professional serta belia yang mempunyai kelulusan daripada universiti terkemuka di Mesir. Terdapat juga organisasi politik yang berjuang bersama mereka atas platform perjuangan kebebasan hak asasi serta pemerintah yang adil iaitu ‘Muslim Brotherhood’. Mereka berjaya merubah corak pemerintahan Mesir masa kini yang diperintah oleh Majlis Tertinggi Angkatan Tentera Mesir yang di bawah perintah Mohamed Hussein Tantawi.

Memandangkan ekonomi dunia pada hari ini mengalami pertumbuhan yang kecil akibat kemelesetan yang berlarutan di Zon Eropah, negara-negara Arab akan mengalami masalah pertumbuhan ekonomi akibat Revolusi yang tercetus. Tambahan pula akibat kekurangan sumber produktiviti berasaskan bahan mentah mahupun modal insan akan merencatkan pertumbuhan ekonomi negara. Antara peluang yang mempunyai potensi besar dalam memandu ekonomi negara Arab yang kini dalam keadaan genting ialah ekonomi berasaskan ilmu pengetahun.

Sebelum Revolusi Arab tercetus, kebanyakan Negara Arab tidak memfokuskan kepada perkembangan ilmu berbanding negara Asia Timur. Majoriti Negara Asia lain seperti China, Malaysia dan Singapura sangat menekankan kepentingan perkembangan ilmu. Ini dapat dibuktikan melalui penyelidikan dan penerokaan ilmu yang dilakukan oleh institusi di Asia Tenggara seperti Universiti Sains Malaysia telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan Universiti Hasanuddin Makasar, Indonesia dalam melakukan penyelidikan mengenai khasiat madu lebah tempatan sebagai sumber penjagaan kesihatan. Tidak kurang juga kedudukan universiti di Asia Timur seperti National University of Singapore (NUS), University of Tokyo  serta banyak lagi univeriti di Asia Timur menduduki kedudukan tinggi dalam senarai universiti terbaik dunia berbanding universiti yang terletak di Asia Barat. Ini membuktikan penekanan yang diberikan kerajaan yang mentadbir sangat mementingkan perkembangan ilmu. Ini kerana ekonomi berasaskan ilmu pengetahuan adalah ekonomi bercorak universal dan tidak terhad.  Melalui pertumbuhan ekonomi berasakan ilmu sesebuah negara itu dapat menghasilkan banyak modal insan yang dapat memandu ekonomi negara ke arah lebih maju. Walau bagaimanapun ini mengambil masa yang lama kerana pelaburan dalam bidang ilmu pengetahuan dikategorikan sebagai pelaburan jangka masa panjang.

 Berikut merupakan senarai kedudukan universiti terkemuka dunia :

THE WORLD UNIVERSITY RANKINGS 2011-2012
Ordered by this column, descending
WORLD RANKING
INSTITUTION
COUNTRY / REGION
OVERALL SCORE change criteria
1
California Institute of Technology
United States
94.8
2
Harvard University
United States
93.9
2
Stanford University
United States
93.9
4
University of Oxford
United Kingdom
93.6
5
Princeton University
United States
92.9
6
University of Cambridge
United Kingdom
92.4
7
Massachusetts Institute of Technology
United States
92.3
30
University of Tokyo
Japan
74.3
34
University of Hong Kong
Hong Kong
72.3
49
Peking University
China
65.6
52
Kyoto University
Japan
64.8
53
Pohang University of Science and Technology
Republic of Korea
64.6
62
Hong Kong University of Science and Technology
Hong Kong
61.7
94
Korea Advanced Institute of Science and Technology
Republic of Korea
54.5
108
Tokyo Institute of Technology
Japan
52.8
119
Osaka University
Japan
51
120
Tohoku University
Japan
50.8
169
Nanyang Technological University
Singapore
45
192
University of Science and Technology of China
China
42.7
193
City University of Hong Kong
Hong Kong
42.6
201-225
Bilkent University
Turkey
Data withheld by THE
201-225
Nagoya University
Japan
Data withheld by THE
351-400
University of Tartu
Estonia
Data withheld by THE
351-400
Tokyo University of Agriculture and Technology
Japan
Data withheld by THE
351-400
Waseda University
Japan
Data withheld by THE
351-400
Wuhan University
China
Data withheld by THE
351-400
Yuan Ze University
Taiwan
Data withheld by THE

Oleh yang demikian, Negara Arab sewajarnya mengambil peluang dalam masa keadaan negara mereka yang sedang melalui proses perubahan pucuk pimpinan untuk tidak terus ketinggalan dari sudut perkembangan ilmu pengetahuan. Sememangnya menjadi cabaran kepada setiap Negara yang mengalami pergolakan untuk memberi fokus kepada perkembangan ilmu pengetahun akibat beberapa faktor iaitu kemelesetan ekonomi, masalah kemiskinan, ketidak stabilan politik serta masalah kewangan. Maka kerajaan yang bakal dibentuk di negara-negara Arab sewajarnya menimbang tara perbelanjaan negara yang bakal diagihkan.

Dunia mengetahui bahawa, bagi setiap negara yang sedang melalui proses perubahan kepimpinan negara atau pun sistem pemerintahan negara, kerajaan dalam negara tersebut akan lebih memfokuskan kepada faktor jangka masa pendek seperti keselamatan, politik dan ekonomi. Dari sudut keselamatan, pihak berkuasa seperti polis dan tentera akan mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan keganasan serta keselamatan negara tersebut dari serangan dalam negara serta serangan dari luar. Dari sudut politik, ahli-ahli politik akan memainkan peranan dalam memastikan ideologi perjuangan politik mereka memainkan peranan dalam kerajaan yang bakal dibentuk. Sementara bagi faktor ekonomi, ahli perniagaan akan sedaya upaya mencari perlindungan untuk menyelamatkan perniagaan mereka.

Bagi pihak kerajaan, tidak banyak yang dapat dilakukan dari segi ekonomi. Ini kerana, ketidak stabilan politik merupakan akar kemusnahan sesebuah negara. Apabila politik di negara Arab mula berkocak, pelabur asing akan mula mengambil langkah berjaga-jaga dalam memastikan pelaburan mereka selamat. Ketidak stabilan politik juga membawa kepada penguncupan kadar pertumbuhan ekonomi sesebuah negara akibat pelaburan asing menarik pelaburan mereka. Pelancong asing juga akan berkurang kerana bimbang akan keselamatan mereka terancam. Penduduk yang bermastautin di negara tersebut juga akan pulang ke negara asal kerana faktor keselamatan. Contohnya, kerajaan Malaysia memanggil pulang rakyat Malaysia di Mesir ketika Revolusi 2011 bemula di Tahrir Square, Cairo. Sebahagian besar rakyat yang tinggal di sana merupakan pelajar universiti, tidak kurang juga ahli profesional Malaysia yang berkhidmat di sana. Akibat kekurangan manusia, proses ekonomi aka terencat kerana kecairan mata wang dari dalam negara akan terjejas akibat tiaa pasaran dan pengurangan pembeli. Ini jelas menunjukan bahawa pergolakan politik membawa kepada penguncupan ekonomi serta mengancam keselamatan negara. Akibat demonstrasi Revolusi Mesir 2011 yang dilakukan di Tahrir Square, Cairo  perniagaan-perniagaan kecil ditutup, sekolah ditutup, yang hanya tinggal ialah hospital. Segala aktiviti harian tergendala akibat acaman keselamatan.

Memandangkan beberapa negara Arab kini dalam proses ke arah kerajaan demokrasi, usaha mengubah sistem pemerintahan kepada kerajaan demokrasi yang dianggap lebih adil seharusnya dilakukan seiring dengan menjayakan perkembangan ilmu di negara Arab kerana perkembangan ilmu yang berlaku akan menyemai kepentingan berilmu dalam kalangan rakyat. Ini secara tidak langsung akan mewujudkan masyarakat yang berilmu.  Masyarakat yang berilmu akan menjadikan sistem pentadbiran yang lebih baik dengan adanya disiplin yang dipraktikkan semasa proses perkembangan ilmu itu berlangsung. Proses pentadbiran yang baik akan mengunjur kepada penguatkuasaan undang-undang yang bertepatan dengan kehendak undang-undang itu sendiri. Menerusi kesedaran terhadap perkembangan ilmu, kajian saintifik yang dirancang perlu mendapat sokongan dari sektor swasta serta sektor kerajaan dalam menjayakan penyelidikan tersebut kerana usaha sama antara kedua-dua belah pihak akan memudahkan proses penyelidikan tersebut.  Hal ini kerana, sektor  swasta kebiasaanya memainkan peranan dlam menyediakan pelaburan manakala sektor kerajaan akan memainkan peranan dalam menjayakan penyelidikan tersebut serta memastikan kelancaran proses penyelidikan tersebut bertepatan dengan polisi kerajaan. Walau bagaimanapun peranan tersebut tidak tertakluk sebegitu sahaja kerana peranan yang dimainkan pihak kerajaan mahupun pihak swasta tertakluk kepada perjanjian yang ditanda tangani.

Proses perkembangan ilmu yang diusahakan juga akan mewujudkan suasana selesa di mana golongan professional serta ilmuan di luar negara Arab untuk pulang ke negara masing-masing untuk mempraktikan ilmu mereka di Negara asal. Kestabilan politik juga memainkan peranan dalam menarik kembali modal insan yang telah keluar dari Negara asal kerana kerajaan perlu mewujudkan intensif yang menarik bagi mereka untuk berkhidmat kembali di Negara Asal. Kebanyakan imigran dari Negara Arab berhijrah ke Eropah atau pun Amerika Syarikat kerana mereka ingin kehidupan yang lebih baik tanpa penindasan dari pihak pemerintah.


Gelombang penghijrahan secara besar-besaran oleh warga Arab ke Amaerika Syarikat bermula selepas 2 dekad selepas Perang Dunia Kedua.Mereka berhijrah kerana keadaan negara mereka yang tidak aman serta desakan hidup yang memaksa mereka meniggalkan tanah air masing-masing. Kebanyakan warga Arab di Amerika Syarikat kini terdiri daripada warga Lebenon, Syria, Mesir, Palestin, Iraq, Jordan, Morocco serta Negara-negara Arab yang lain. Penghijrahan imigran Arab ke Amerika Syarikat serta ke negara di Eropah serta Asia Timur mengakibatkan kekurangan tenaga mahir serta ahli profesional di Negara Arab. Ini juga berpunca daripada kelembapan perkembangan ilmu yang berlaku di negara Arab kerana kerajaan rejim yang memerintah lebih memfokuskan pemerintahan mereka kepada pengekalan kuasa di Negara tersebut berbanding kepentingan sosial yang pada azalinya menjadi tanggungjawab pemerintah dalam memastikan rakyat sesebuah negara mendapat menafaaat serta bantuaan dari sudut pendidikan.

Dengan revolusi yang berlaku, kerajaan yang bakal dibentuk berpotensi untuk memenuhi kehendak sosial rakyat. Kerajaan di Negara yang sedang mengalami revolusi perlu mengetengahkan kepentimgak perkembangan ilmu melalui penekanan pedidikan di peringkat rendah hinggalah di peringkat universiti agar modal insan dapat dijana kembali. Secara amnya, rakyat memandang bahawa pendidikan adalah perkara yang sangat pada masa kini di mana dunia berlumba-lumba mengejar kemajuan sains dan teknologi. Tanpa pengetahuan serta pendidikan yang tersusun, komuniti Arab di Timur Tengah akan terus tertinggal dari kemajuan sains dan teknologi. Kerajaan yang baru juga boleh menjadikan kepentingan perkembangan ilmu menerusi pendidikan sebagai menifesto mereka bagi menarik kepercayaan rakyat terhadap calon pemerintah.

Tidak dapat dinafikan lagi keberkesanan jika pemerintah sesebuah negara menjadi perkembangan ilmu sebagai fokus utama mereka dalam menjayakan pemerintahan mereka. Sebagai contoh, di Malaysia, menerusi Penyata Razak 1956, kerajaan memacu perkembangan modal insan di Tanah Melayu seiring dengan keperluan mengintegrasikan masyarakat Tanah Melayu yang berbilang bangsa. Usaha tersebut masih diteruskan hingga hari ini. Kita dapat lihat terdapat sebilangan besar modal insan hasil daripada setengah abad yang lalu kini telah menjadi penyumbang utama dalam kemajuan Negara seperti  Dr Sheikh Muszaphar Shukor iaitu Angkasawan Pertama Negara yang juga merupakan doktor pakar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau merupakan ikon negara dalam bidang angasa lepas dan beliau berjaya meletakkan Malaysia dalam peta dunia angkasawan. Justeru bagi Negara Arab mencorakkan perkembangan ilmu mereka, mereka perlu melihat keperluan negara tersebut seiring dengan situasi Negara mereka agar polisi yang diwujudkan tidak bertentangan dengan situasi Negara mereka.


Tuntasnya, dapat dilihat bahawa kemelut di Dunia Arab kini sangat genting kerana mereka sedang memperjuangkan hak asasi mereka serta pemerintahan yang adil lagi saksama. Iktibar yang diperoleh ialah kita hendaklah bersyukur dengan apa jua nikmat kehidupan yang kita miliki pada hari ini. Rakyat Malaysia hidup dalam keadaan yang baik serta aman. Tidak dinafikan jika terdapat kepincangan dalam sistema pemerintahan kita kerana manusia itu sendiri pincang. Tetapi, kepincangan itu bukanlah alasan yang kukuh untuk kita berpaling tadah kesetiaan kita pada Negara. Sebilangan rakyat Malaysia membandingan ketidak telusan yang berlaku dalam sistema pemerintahan Negara dengan negara yang mempunyai kadar rasuah yang rendah seperti Singapura. Tetapi mereka tidak mengambil kira faktor bahawa majoriti penjawat awam di Singapura adalah bangsa Cina berbanding di Malaysia,  majoriti penjawat awam ialah Melayu. Sememangnya bangsa Melayu mempunyai masalah bangsa itu sendiri iaitu mudah lupa, rasuah serta malas. Kita telah dibelenggu penjajah selama beratus tahun, maka proses untuk mengubah sesuatu yang telah menjadi darah daging kita iaitu dah lupa, rasuah serta malas bukanlah proses semalaman bahkan proses jangka masa panjang serta pendidikan berterusan. Saya menggelarkan ini sebagai proses mematangkan bangsa. Berbanding bangsa Cina mereka tidak pernah dijajah, mereka tidak pernah dikoloni maka bangsa mereka tidak mengalami kecacatan akibat revolusi zaman berbanding bangsa Melayu. Jika dilihat pula pada bangsa Arab, mereka bukanlah bangsa yang dijajah secara terus tetapi mereka adalah bangsa yang dimanipulasi oleh kuasa Barat. Mereka mempunyai ruang yang besar untuk memperbaiki keadaan kerana mereka mempunyai cabaran fizikal seperti ekonomi, keselamatan, politik berbanding cabaran mental seperti yang berlaku di Malaysia. Tuntasnya, Revolusi Arab 2011 telah membuka ruang bagi Negar-negara Arab melakukan anjakan paradigma dalam mencorakkan hala tuju negara masing-masing. Tetapi langkah anjakan tersebut hendaklah dipacu oleh pemerintah yang adil agar limpahan nikmat yang bakal dicapai dapat dirasai keseluruhan rakyat mereka. Hampir tiba masanya di mana pemerintahan bercorak diktator berakhir dan pemerintah yang baru perlu menjadikan perkembangan ilmu sebagai sebahagian agenda utama mereka agar Negara-negara Arab dapat mengejar kemajuan perkembangan ilmu kini yang bergerak pantas terutama sekai bidang sains dan teknologi.

Tugasan Hubungan Etnik

1 comment:

  1. Top casinos in Washington State, with reviews and ratings
    The casino features a 여주 출장마사지 wide 여주 출장마사지 variety of slots and 태백 출장안마 table games. A number of slots 동해 출장안마 are featured, like Wheel of Fortune. The 동해 출장샵 casino also has several

    ReplyDelete